Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2009

Η σπηλιά του Κένταυρου Χείρωνα


- Είναι πολύ συχνή η προσπάθεια ταύτισης διαφόρων τόπων με σημαντικά γεγονότα του παρελθόντος, καθώς και η ταύτιση αντικειμένων με πρόσωπα ή στιγμές που υπήρξαν ιδιαίτερα σε περασμένες εποχές και στην εξέλιξη των πραγμάτων. Οι λόγοι για μια τέτοια προσπάθεια ποικίλουν από περίπτωση σε περίπτωση. Και αν για ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα κάτι τέτοιο μπορεί να είναι έως και θεμιτό , τι μπορεί να σημαίνει για μυθικά γεγονότα και πρόσωπα;

- Η αναζήτηση του "Αγίου Δισκοπότηρου" στη δυτική κουλτούρα μεταφράζεται στα καθ' ημάς στην αναζήτηση τάφων σπουδαίων μορφών της ελληνικής μυθολογίας, μυθικών πόλεων, αντικειμένων που σχετίζονται με μυθικές μορφές έξω από κάθε λογική προσμονή ύπαρξης...

- Τέτοια μυθικά όντα, που σύμφωνα με την αρχαιοελληνική παράδοση ζούσαν και στο Πήλιο, ήταν οι Κένταυροι. Γνωστότερος από όλους, ο Χείρωνας. Μισά άλογα, μισά άνθρωποι αντιπροσώπευαν την άγρια και απολίτιστη πλευρά του ανθρώπινου είδους και συνδέονταν με φασαρίες και αρνητικά γεγονότα. Ο Χείρωνας όμως ήταν το αντίθετο από τους ομοειδείς του. Αντιπροσώπευε την πολιτισμένη πλευρά του ανθρώπινου είδους και μέσα από τη σοφία και τις γνώσεις του γεφύρωνε την άγρια φύση με τον πολιτισμό.

- Όπως γνωρίζουμε από τις σχετικές αναφορές των μύθων, ο Χείρωνας κατοικούσε σε μια σπηλιά στο Πήλιο. Σε ποια όμως; Σχεδόν σε κάθε γωνιά του θρυλικού βουνού των κενταύρων υπάρχει και μια σπηλιά που οι ντόπιοι αναγνωρίζουν ως "σπηλιά του Χείρωνα". Τα κίνητρα για ια τέτοια ταύτιση μπορούν να αποδοθούν από την απλή επιθυμία να ταυτιστεί η ίδια η σημερινή μικροκοινωνία ενός τόπου με ένα ένδοξο παρελθόν προκειμένου να σφυρηλατήσει μέσα από αυτό την ιδιαίτερη ταυτότητά της, έως πιο καθημερινά και υλιστικά ελατήρια που συμβαδίζουν με απόψεις για οικονομική ανάπτυξη του κάθε τόπου μέσα από τουριστική προβολή και εκμετάλλευση...

- Πολλές φορές είτε με την ιδιότητα του αρχαιολόγου είτε με εκείνη του ερασιτέχνη σπηλαιολόγου έχω συζητήσει με απλούς ανθρώπους για το θέμα. Η άποψη μου είναι απλή και κρυστάλλινη. Εφόσον από τη μια τα μυθικά αυτά πλάσματα δεν μπορεί να υπηρξαν με τη μορφή που περιγράφονται στη μυθολογία, αλλά από την άλλη αποτελούσε πεποίθηση των αρχαίων προγόνων μας η ύπαρξή τους, τότε δεν έχει σημασία η αναζήτηση αυτού καθαυτού του τόπου κατοικίας τους, αλλά αντίθετα αποκτά ιδιαίτερο νόημα και αξία η αναζήτηση των τόπων εκείνων στους οποίους οι αρχαίοι κάτοικοι του Πηλίου πίστευαν ότι τα μυθικά αυτά όντα κατοικούσαν. Με άλλα λόγια σπηλιά - κατοικία του Κένταυρου Χείρωνα όπως περιγράφεται στη μυθολογία προφανώς και δεν υπήρξε, αλλά μπορεί να υπήρξαν σπηλιές ή άλλα μέρη, όπου οι αρχαίοι κάτοικοι της περιοχής πίστευαν ότι κατοικούσε κάποτε ο Χείρωνας. Πολύ πιθανό μάλιστα να μετέτρεψαν τους χώρους αυτούς σε ιερούς τόπους ή τόπους λατρείας και μέσω αυτής της ιδιαιτερότητάς τους να μας βοηθούν στον εντοπισμό τους.

- Στην αντίθετη περίπτωση που θεωρήσουμε τους Κενταύρους απλούς ανθρώπους που λόγω του τρόπου ζωής τους (έφιπποι) και των δραστηριοτήτων τους (έφιπποι βοσκοί που κέντριζαν τα ζώα για να τα οδηγούν από μέρος σε μέρος) μπερδεύτηκαν στη φαντασία του κόσμου με τα μυθικά τέρατα μέσα στο ομιχλώδες και μυστηριακό τοπίο του Πηλίου, τότε ίσως όντως να πρέπει να αναζητήσουμε κατοικίες. Κατοικίες όμως βοσκών χωρίς κάτι το ιδιαίτερο ή κατι το ξεχωριστό. Μιλάμε δηλαδή για σπηλιές με κατοίκηση ή έστω χρήση από κτηνοτρόφους της Νεολιθικής ή της Πρώιμης και Μέσης Εποχής του Χαλκού. Αναζητούμε δηλαδή πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία γενικότερα υπάρχουν σε αρκετές σπηλιές της περιοχής. Και σε αυτή την περίπτωση βέβαια δεν μπορώ να φανταστώ σε τι θα διαφέρει η σπηλιά του βοσκού πλέον Χείρωνα από τους υπόλοιπους της περιοχής προκειμένου να ταυτιστεί αρχαιολογικά...

9 σχόλια:

Sotiris Sofias είπε...

Αγαπητέ Κώστα, από τα 100 αρχαία τοπωνύμια που ταυτοποίησα με τα σημερινά τους ονόματα, δείχνεις εμμονή με τον Άναυρο και τη Γορίτσα. Ωραία δεν ήταν εκεί η Ιωλκός και ήταν λίγο πιό δίπλα. Τι γίνεται λοιπόν ; Ανατρέπεται μήπως η μελέτη μου; Αλλάζει η ιστορικότητα της περιοχής σας; Τα αρχαία Ορφικά κείμενα αναφέρουν ότι οι Παγασαίς ήταν λίγα χιλιόμετρα δυτικότερα της Ιωλκού. Συνεπώς είτε το πιστεύεις εσύ είτε όχι όλα τα ιστορικά και γεωγραφικά στοιχεία, συνηγορούν ότι η μοναδική περιοχή της Μαγνησίας που είχε άριστη στρατηγική θέση για να χτιστεί η Ιωλκός ήταν μόνο στην ανατολική πλευρά της Γορίτσας. Πουθενά αλλού.Όσο για τη σπηλιά του Κενταύρου, τη Βαθοσπηλιά της Μηλίνας, την οποία βρήκα μόνο μέσα από τα αρχαία κείμενα και την οποίαν ΑΠΑΝΤΕΣ αγνοούσατε, ΝΑΙ είναι 1000% του Χείρωνα. Με την ίδια ακριβώς μεθοδολογία ταυτοποίησα από τα αρχαία κείμενα και την Σπηλιά του Ορφέα στη Θράκη.
Συνεπώς είτε εγκρίνεις είτε όχι την επιστημονική μέθοδο που ακολούθησα, θα παραδεχτείς, όπως όλοι οι αναγνώστες του βιβλίου μου, ότι ήταν πολύ αποτελεσματική.
Μυθιστορία και παραμύθια τέλος. ΜΟΝΟ ΙΣΤΟΡΙΑ


Σωτήρης Σοφιάς
Συγγραφέας του βιβλίου
ΟΡΦΕΑΣ & ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ

Ανώνυμος είπε...

Δε δείχνω εμμονή σε τίποτα. Πήρα απλά ένα παράδειγμα που σχετίζεται με θέμα που το ξέρω. Μόνο τέτοια θέματα που τα γνωρίζω μπορώ να ελέξω ως προς την ορθότητά του. Για τα υπόλοιπα μόνο εικασίες μπορώ να κάνω.
Το ζήτημα για μένα δεν είναι όύτε που ήταν η Ιωλκός ούτε που ήταν ο Άναυρος. Με το παράδειγμα ήθελα απλά να δείξω σε πόσο λάθος συμπεράσματα μπορεί να οδηγήσει μια μεθοδολογία που αγνοεί (από επιλογή και άποψη) τα ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα και επιμένει να βλέπει πράγματα που απλά δεν υφίστανται (όπως ένας οικισμός εποχής χαλκού ή παλαιότερος εκεί που υπάρχει απλά μια πόλη του 4ου αι. π.Χ. ή ένα ποτάμι ή μια παραλία εκεί που γεωλογικά δεν υπήρχε τίποτα τέτοιο πριν μόλις 100 χρόνια). Πως να αλλάξουμε τα δεδομένα όταν είναι ξεκάθαρα;
Φυσικά και το μέρος ανατολικά των Παγασών που θα μπορούσε να έχει τις προϋποθέσεις (ακόμα και σύμφωνα με τα ορφικά) δεν είναι μόνο η Γορίτσα. Αν υποθέσουμε ότι ταυτίσουμε τις Παγασές (που αρχαιολογικά μόνο εικασίες έχουμε προς το παρόν για τη θέση τους) τότε θα μπορέσουμε να δούμε και τι ήταν ανατολικά τους. Αλλά και αν δεχτούμε ότι οι Παγασές ήταν στην περιοχή της μεταγενέστερης Δημητριάδας, τότε μπορώ να σου αναφέρω αρκετές θέσεις της επίμαχης εποχής που θα μπορούσαν αν είναι εντός κριτηρίων.
Το απόλυτο "πουθενά αλλού" για μένα είναι απλά αφορισμός με μηδαμινή σημασία στην επιστημονική σκέψη.
Σπηλιές που αγνοούνται δεν έχουν όνομα. Και αυτή είχε: Βαθυσπηλιά. Άρα ήταν γνωστή στους ντόπιους οι οποίοι εξάλλου την υπέδειξαν. Το ότι εγώ ή κάποιοι άλλοι την αγνοούσαμε δεν είναι παράξενο. Προφανώς αγνοώ το 99,9% των γήινων έγκοιλων και λίγα λέω...
Αν ο Χείρωνας ήταν ένας βοσκός της εποχής του (προϊστορικής περιόδου προφανώς) περμένω να απαριθμηθούν τα κριτήρια με τα οποία θα αναγνωριστεί η σπηλιά του. Πως δηλαδή θα την ξεχωρίσουμε με απτό και αρχαιολογικό τρόπο από τις σπηλιές των γειτόνων του βοσκών.Τι θα έχει που οι υπόλοιπες σπηλιές δε θα έχουν ...
Τέλος, η μέθοδος δεν είναι κάτι αμελητέο στην επιστημονική διαδικασία, ούτε μια απλή λεπτομέρεια, αλλά βασικό συστατικό της απόδειξης και της επιστημονικής τεκμηρίωσης.Συνεπώς μια μη αποδεκτή μέθοδος δεν νομιμοποιείται από τα όποια αποτελέσματα, ειδικά όταν αυτά μπορούν να ελεγχθούν ποικιλοτρόπως.

Sotiris Sofias είπε...

Αγαπητέ Κώστα,
Σου ξαναείπα. Αν πας στο βιβλίο που γράφω για τη σπηλιά του Χείρωνα, θα δεις ότι από τα αρχαία κείμενα, το μάτι ενός γεωγράφου, χαρτογράφου, γεωδαίτη όπως εγώ, κατάφερε να συνθέσει το ανάγλυφο της περιοχής -σαν να το φωτογράφισα κατά κάποιον τρόπο- και πήγα και το βρήκα ακριβώς στη θέση που το είχα προσδιορίσει. Εσύ το θεωρείς τυχαίο.Δικαίωμά σου. Φυσικά αν διαβάσεις το κείμενο αποκλείεται σαν αρχαιολόγος, να διακρίνεις χαρακτηριστικά, που εγώ σαν τοπογράφος που έχω οργώσει τα βουνά και τα λαγγάδια της Ελλάδας, μπορώ εύκολα να σχηματοποιήσω στο μυαλό μου. Πολύ απλά δεν έχεις το επιστημονικό υπόβαθρο ή την εμπειρία που έχω εγώ. Θα μπορούσες να πεις ότι η μέθοδός μου είναι λανθασμένη αν ήμουν αρχαιολόγος. Εγώ προσέγγισα τα κείμενα με σεβασμό και φυσικά από την αστρονομική, γεωδαιτική και χαρτογραφική τους άποψη. Γι αυτό και οι αρχαιολόγοι ή ιστορικοί ή αστρονόμοι μου γράφουν διάφορες παρατηρήσεις που δεν ευσταθούν. Απλά γιατί απορούν που αυτοί τόσα χρόνια δεν έβλεπαν τα αυτονόητα. Ίσως τους χάλασα το παραμύθι τα περί Κενταύρων , μυθικών τεράτων και άλλες ασυναρτησίες, αφού οι άνθρωποι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τις λογοτεχνικές υπερβολές ενός λογοπλάστη , όπως ο Ορφέας,από την πραγματικότητα. Θα κυκλοφορήσει σύντομα μηνιαίο περιοδικό στα περίπτερα με υπερδιπλάσιες πληροφορίες που δεν έβαλα στο βιβλίο με τους Κενταύρους λόγω περιορισμού της ύλης, την επιχειρηματολογία για τη σπηλιά του Κενταύρου Χείρωνα και τη Σπηλιά του Ορφέα στη Ροδόπη που και αυτή ταυτοποίησα. Για να δεις ότι δεν με ενοχλεί η κριτική-αν φυσικά δεν είναι υποτιμητική για το πρόσωπό μου-το blog σου, με την πρώτη ευκαιρία ,θα το ανεβάσω στους διαδικτυακούς μου φίλους.

Φιλικά,
Σωτήρης Σοφιάς

Sotiris Sofias είπε...

ΕΓΡΑΨΕΣ: Σπηλιές που αγνοούνται δεν έχουν όνομα. Και αυτή είχε: Βαθοσπηλιά. Άρα ήταν γνωστή στους ντόπιους οι οποίοι εξάλλου την υπέδειξαν. Το ότι εγώ ή κάποιοι άλλοι την αγνοούσαμε δεν είναι παράξενο. Προφανώς αγνοώ το 99,9% των γήινων έγκοιλων και λίγα λέω...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Φίλε Κώστα η σπηλιά ήταν ΑΝΩΝΥΜΗ. Η παραλία μπροστά στη σπηλιά λέγεται Βαθοσπηλιά. Μάλιστα ο δήμαρχος Σηπιάδος κ. Βακούλας και ο αντιδήμαρχος κ. Παναγιώτου , όταν τους ρώτησα, ΠΡΙΝ ΕΠΙΣΚΕΦΤΟΥΜΕ τη σπηλιά, πώς λέγεται η κοντινή παραλία που σταματήσαμε τα αυτοκίνητά μας και λίγο πριον ξεκινήσουμε την πρώτη ανάβαση στη σπηλιά στις 22 Σεπτεμβρίου του 2007,, μου απήντησαν "παραλία της ΒΑΘΟΣΠΗΛΙΑΣ". Εγώ λοιπόν βάφτισα την συγκεκριμένη "ΑΝΩΝΥΜΗ" σπηλιά και κανένας ντόπιος, όπως ισχυρίζεσαι. Και κάτι άλλο. Εγώ υπέδειξα την ακριβή γεωγραφική της θέση ΑΠΟ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ και ο αντιδήμαρχος την έψαχνε 4 ολόκληρους μήνες και δεν την έβρισκε σε σημείο που να έχουν Σπογοητευτεί και να μου λένε τηλεφωνικά Σωτήρη ΜΑΛΛΟΝ ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ!!!
Αφ'ότου ειδοποίησα την Αρχαιολογία Βόλου (εσένα) και το Τάσο τον Σύρρο από την ΕΠΣΒΕ, την ψάχνατε μόνοι σας μάταια με αγροφύλακα της περιοχής και δεν την βρίσκατε και εγώ ήρθα στις 22 Μαρτίου του 2008 και σας την ΥΠΕΔΕΙΞΑ. Τόσο "γνωστή" ήταν η σπηλιά που ούτε ο ντόπιος αγροφύλακας δεν μπορούσε να τη βρει!!!
Η Σπηλιά λοιπόν ήταν ανώνυμη. Το προσωρινό της όνομα που της έδωσα είναι "Βαθοσπηλιά". Το επίσημό της όμως είναι "Σπηλιά του Κένταυρου Χείρωνα"

Φιλικά,
Σωτήρης Σοφιάς

Ανώνυμος είπε...

Η παραλία της βαθοσπηλιάς λέγεται έτσι γιατί πολύ απλά βρίσκεται μπροστά από τη ... βαθοσπηλιά!!! Δε θέλει πολλή σοφία για να το δει κανείς!!! Όπως η παραλία του βόλου λέγεται έτσι γιατί βρίσκεται μπροστά από το Βόλο και η παραλία του Αναύρου λέγεται έτσι γιατί βρίσκεται μπροστά από το ποτάμι που ΣΗΜΕΡΑ λέγεται Άναυρος!! Elementary.

Για τα υπόλοιπα, ο καθένας κρίνεται από τα όσα λέει, όσα μπορεί να αποδείξει, όσα δεν μπορεί και όσα αποφεύγει...

Sotiris Sofias είπε...

Φίλε Κώστα , εγώ έχω διευρήνει απίστευτα τους τομείς της γνώσης μου, απ' όταν άρχισα να διαβάζω, ΕΔΩ ΚΑΙ 30 ΧΡΟΝΙΑ, αρχαίους συγγραφείς από το ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ αρχαίο κείμενο. Τι να σου λέω τώρα για δακτυλικά εξάμετρα, τροχείους, σπονδείους, χασμωδίες, τριτοπρόσωπες συντάξεις,ολοδάκτυλους στίχους, φύσεις και θέσεις μακρών ή βραχέων συλλαβών. Εσένα σου είναι παντελώς άγνωστα. Για μένα όμως είναι ELEMENTARY.
Αυτή φίλε είναι η διαφορά που μας χωρίζει. Εσύ πορεύεσαι με το ξινιάρι και το αρχαιολογικό σκεπάρνι και εγώ με συμμάχους την τεχνολογία των δορυφόρων και των ψηφιακών χαρτών υψηλής ευκρίνειας. Μας χωρίζει λοιπόν χάος και για να με φτάσεις πρέπει να διαβείς το Ρουβίκωνα.
Σου ζήτησα να μην ανεβάσεις τα ποστ μου γιατί χάνω τζάμπα τον καιρό μου και σήμερα έχω παρουσίαση του βιβλίου μου ΟΡΦΕΑΣ και ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ και έκθεση ζωγραφικής μαζί και έχω καλέσει σημαντικό επιστημονικό κόσμο.
Εσύ παρ' όλα ταύτα τα ανέβασες με ad hominem μάλιστα επίθεση. Σοβαρά η παραλία λέγεται βαθοσπηλιά λόγω της ομώνυμης σπηλιάς; Γιατί φίλε μου,αφού η ετυμολογία της λέξης σημαίνει ΒΑΘΙΑ ΣΠΗΛΙΑ, δεν σκέφτηκες το αυτονόητο: Ρε μπας και έχει πουθενά εδώ κοντά καμιά σπηλιά; Τόσο ΤΟΟ ΜUCH ELEMENTARY ήταν για μένα, που εσείς ΟΥΤΕ που το σκεφτήκατε ΠΟΤΕ. Και την ψάχνατε μάταια ένα μήνα με ντόπιο αγροφύλακα για να τη βρειτε. Και είχατε χάσει τον μπούσουλα (πυξίδα) παρ΄όλο που είχα πει στην ΕΠΣΒΕ ,από το Σεπτέμβριο του 2007 τηλεφωνικά, ότι βρίσκεται ~500μ. βόρεια της Μηλίνας. Και περιμένατε εμένα, να έρθω από την Αθήνα για να σας ανοίξω τα μάτια στις 21 Μαρτίου του 2009.
Το να ασχολούμαι μαζί σου είναι πλέον μάταιος κόπος. Εσύ μείνε στον Αναυρό και την Γορίτσα . Εγώ ήδη βρίσκομαι νοερά στην Κολχίδα και όπου νάναι αναχωρώ για τη Χθαμαλή Ερμιόνεια (Ολλανδία).

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω καμία διάθεση αντιπαράθεσης ή "επίθεσης" οποιουδήποτε είδους ενάντια σε κανέναν. Πιστεύω ότι πρόκειται απλά για μια συζήτηση με επιχειρήματα (ή χωρίς), όπως αρμόζει μετά από οποιαδήποτε δημοσίευση είτε έντυπη είτε ηλεκτρονική. Εξάλλου όλοι όσοι φέρνουν στη δημοσιότητα κείμενα (με τον έναν ή τον άλλο τρόπο) προφανώς το κάνουν προκειμένου να υποστούν τη βάσανο της κριτικής, της συζήτησης και του δημόσιου διαλόγου. Αν δεν το επιθυμείς τότε μη συζητάς. Είναι και αυτό μια αντιμετώπιση των προβλημάτων. Θα μου επιτρέψεις όμως να έχω τις απόψεις μου και να τις τεκμηριώνω.

Και επειδή μου αρέσει να απαντώ και να μην υπεκφεύγω, προφανώς και δεν αναζητώ οποιαδήποτε αναφορά του χάρτη σε σπηλιές... Όταν τέθηκε θέμα βαθοσπηλιάς ήρθαμε σε επικοινωνία με ντόπιους (και τον αγροφύλακα) για να μας τη δείξουν. Από σπηλαιολογικό ενδιαφέρον ακι μόνο. Στη μία και μοναδική περασία μου από την περιοχή (για άλλο λόγο) ο αγροφύλακας δεν είχε βρει πληροφορίες και δεν μπόρεσε να μας οδηγήσει. Δεν προσπαθήσαμε καν ούτε ψάξαμε, απλά προσπεράσαμε και φύγαμε.

Αλλά για το ανώνυμο της σπηλιάς θα σε παραπέμψω στο φύλλο χάρτη ΓΥΣ 1:5.000 με αριθμό 5430_1. Τι γράφει ακριβώς στη θέση που βρίσκεται η σπηλιά; Μήπως το τοπωνύμιο της περιοχής (και όχι του κόλπου μόνο) αναφέρεται ως "βαθειά Σπηλιά";

Sotiris Sofias είπε...

Το κακό με εσένα είναι ότι εγώ έχω ακλόνητα επιχειρήματα , τα αρχαία Ορφικά που με βοήθησαν να εντοπίσω με ακρίβεια τη σπηλιά του Κένταυρου Χείρωνα, ενώ εσύ έναν αγροφύλακα!!! Όσο για το ότι ψάχνατε στη "ζούλα" τη σπηλιά , το άκουσα όχι μόνο εγώ αλλά και ο συνάδελφός και φίλος μου Γιάννης Μεγρέμης. Το ψιθυρίζατε μεταξύ σας ότι Βαθοσπ[ηλιά ήταν μπροστά στα μάτια σας, ότι είχατε έρθει στην περιοχή ειδικά για να τη βρείτε και ότι εις μάτην .Συνεπώς την "περασία" που γράφεις από την περιοχή , πέστη σε κανέναν άλλο.Ή παρουσίαση του βιβλίου έγινε με μεγάλη επιτυχία, και με απόλυτη τεκμηρίωση σε οθόνη των όσων ειπώθηκαν μέσω των δορυφορικών προγραμμάτων Google earth, Atlas Encarta, και Γεωγραφικής Υφηγήσεως του Κλαύδιου Πτολεμαίου.
Όταν εγώ για δύο χρόνια ήμουν επικεφαλής αξιωματικός της ΓΥΣ και φυσικά μελετούσα τους χάρτες διαφόρων κλιμάκων εσύ πιθανόν ήσουν στο γυμνάσιο. Άσε λοιπόν τη ΓΥΣ ήσυχη για όσους τουλάχιστον γνωρίζουν εξ επαγγέλματος να διαβάζουν τους χάρτες της.
Με την ίδια ακριβώς μεθοδολογία τατοποίησα και τη Σπηλιά του Ορφέα στη Θράκη και το ανακοίνωσα εγγράφως στους εκ των κορυφαίων Ελλήνων σπηλαιολόγων Νίκο Λελούδα και Κώστα Μαρδενισιάνο. φυσικά παρευρέθηκαν στην παρουσίαση του βιβλίου και με συνεχάρησαν για την επιστημονική και άκρως τεκμηριωμένη παρουσίαση.
Το να γράφω ποστ στο blog σου, έχει και ένα καλό εκτός από χάσιμο χρόνου: Σου ανεβάζω την επισκεψιμότητά του. Το δικό μου είναι καθαρά επιστημονικό με πολλά άρθρα. Αλήθεια το δικό σου με τις ειρωνίες περί Κενταύρων, Αναύρου και τις εξυπνάδες των επισκεπτών σου που αποσκοπεί ρε φίλε; Πουθενά.Αν το αποκαλέσω σκουπίδι θα το αδικήσω. Πάντως σου αναγνωρίζω το "γνώθι σ'αυτόν". Γράφεις στο profile σου ότι κανείς δεν θέλει να μάθει για εσένα. Για μένα θέλουν να μάθουν 5700 αναγνώστες. Το blog μου sotirissofias.blogspot.com είναι ΕΠΩΝΥΜΟ. Εσύ ποιός είσαι; Ο κύριος Κανένας; Μπορείς πίσω από την ανωνυμία που επέλεξες συνειδητά, να βρίζεις κιόλας εκ του ασφαλούς. Εγώ επέλεξα το δρόμο της αλήθειας και της διαφάνειας.

Ανώνυμος είπε...

Είναι λυπηρό να χάνει κανείς την ψυχραιμία του, μέσα σε έναν διάλογο.
Φυσικά και ξέρεις ποιος είμαι όπως μπορεί να το μάθει και όποιος ενδιαφέρεται είτε μέσω των δύο blog μου είτε μέσω της ιστοσελίδας και του blog της Εταιρείας Σπηλαιολογικών Ερευνών Θεσσαλίας "Ο ΧΕΙΡΩΝ" της οποίας είμαι μέλος. Το ότι δεν το διατυμπανίζω είναι διότι δε με ενδιαφέρει η δημοσιότητα αλλά η ανταλλαγή απόψεων.
Ως μέλη, λοιπόν, του παραπάνω Συλλόγου έχουμε αναζητήσει πάμπολλες σπηλιές, άλλοτε με επιτυχία και άλλοτε χωρίς. Αυτό όμως δε σημαίνει απολύτως τίποτα στο πρόβλημα της ταύτισης μιας συγκεκριμένης σπηλιάς με οτιδήποτε.
Ο χάρτης ΓΥΣ που ανέφερα εχει τυπωμένο το όνομα της σπηλιάς και αυτό δεν αλλάζει, σε όποια εκπαιδευτική βαθμίδα και αν ήμουν όταν τυπώθηκε.
Όσο για τις ύβρεις και τις ειρωνίες δε γνωρίζω που τις είδες. Επαναλαμβάνω, ότι πρόκειται για έναν διάλογο, στον οποίο μπορεί να συμμετάσχει όποιος θέλει, όπως επίσης μπορεί και να μην λάβει μέρος αν δεν το επιθυμεί. Εξάλλου πρόκειται για το δικό μου χώρο όπου εκθέτω τις απόψεις μου χωρίς περαιτέρω φιλοδοξίες και ελπίζω να διατηρώ το δικαίωμα.
Τέλος σε ευχαριστώ που ανεβάζεις την επισκεψιμότητα του blog μου.